خطر كمتر بيماريهاي قلبي عروقي در ماه رمضان

نشريه بين المللي كارديولوژي به نقل ازپژوهشگران كشورتركيه مي نويسد , خطر بروز حوادث قلبي ـ عروقي در ماه رمضان كمتراز ساير مواقع سال است اين پژوهشگران طي مدت هفت سال بررسي آمار پذيرش بيماراني كه بدليل بيماريهاي عروقي قلب در مركز فوريتهاي پزشكي بيمارستان نيومون آنكارا بستري شده بودند , دريافتند ميزان شيوع حوادث قلبي ـ عروقي در ماه رمضان در مقايسه با قبل و بعد از آن كمتراست ازاينرو اين پژوهشگران باتوجه به يافته هاي خود معتقدند , روزه داري در ماه رمضان تاثيري بر افزايش حوادث ناشي از بيماريهاي عروق كرونري قلب ندارد.

حفظ سلامت بدن با رژيم غذايي مناسب در ماه مبارك رمضان
رعايت رژيم غذايي مناسب در ماه مبارك رمضان موجب حفظ سلامت بدن و بهره
بردن از موهبات اين ماه عزيز مي شود. دكتر مسعود كيمياگر اعتدال در مصرف مواد غذايي و كم مصرف كردن مواد غذايي چرب و شيرين را موجب حفظ سلامت بدن در ماه مبارك رمضان دانست. وي توصيه كرد :براي جلوگيري از كاهش كارايي ،حتما وعده سحري را مصرف كنيد به گفته دكتر كيمياگر وعده سحري مي تواند مشابه يك وعده صبحانه يا نهار كامل باشد وي گفت: بهتر است در وعده سحر از خوردن غذاهاي چرب و غذاهايي نظير ماكاروني ، ته ديگ و آش كه براي هضم نياز به اب دارند و در نتيجه موجب تشنگي مي شوند خودداري شود. دكتر كيمياگر مصرف ميوه و سبزي ها بخصوص گوجه فرنگي ، كاهو ، خيار و هندوانه را در وعده سحر موجب كاهش احساس تشنگي دانست وي افزود: از انجا كه مصرف زياد قهوه و چاي موجب افزايش دفع آب از بدن مي شود ،بهتر است اين مواد در وعده سحري به طور محدود استفاده شوند به گفته دكتر كيمياگر شروع افطاري بهتر است با يك ماده قندي نظير خرما ،آب ميوه يا چاي شيرين و در ادامه با غذاي مايعي كه زياد غليظ نباشد نظير سوپ و آش باشد .همچنين به گفته دكتر كيمياگر به منظور جلوگيري از زياده خوري بهتر است فاصله بين افطار و شام زياد نباشد و يك وعده شام سبك بلافاصله پس از افطار صرف شود.

تفاوت رفتار دستگاه گوارش در روزه داري و پرهيز اجباري از غذا
رفتار دستگاه گوارش انسان در برابر روزه داري اسلامي با پرهيز اجباري از غذا و نوشيدني ها متفاوت است. گروهي از پژوهشگران با مطالعه آزمايشگاهي شماري از افراد نقش روزه داري در ماه رمضان و پرهيز اجباري از مصرف غذا و نوشيدني را يك ماه بعد از رمضان با يكديگر مقايسه كردند نتايج اين بررسي كه در نشريه آمريكايي گاستروانترولوژي منتشر شده است نشان مي دهد ترشح اسيد معده در شرايطي كه فرد از روي اختيار از مصرف آب و غذا پرهيز مي كند بسيار كمتر از زماني است كه از روي اجبار دچار تشنگي و گرسنگي مي شود. اين پژوهشگران با توجه به دخيل بودن مراكز مغزي در ترشح اسيد از معده تفاوت رفتار گوارشي را در برابر رسنگي و تشنگي اختياري و اجباري ناشي از همين پديده مي دانند.

تاثير افسردگي در افزايش خطر زايمان زودرس در زنان باردار
افسردگي خطر بروز زايمان زودرس را در زنان باردار افزايش مي دهد. نشريه همه گيري شناسي در شماره نوامبر خود به نقل از پژوهشگران دانشگاه كاروليناي شرقي مي نويسد : احتمال بروز زايمان زودرس يا ختم حاملگي پيش از هفته سي و هفتم حاملگي در زنان باردار افسرده بيش از سايرين است. به گفته اين دانش پژوهان , افسردگي با تضعيف دستگاه ايمني بدن و ايجاد زمينه مساعد براي ابتلا به بيماريهاي عفوني خطر بروز زايمان زودرس را در زنان باردار افزايش مي دهد از آنجا كه زايمان زودرس با افزايش احتمال بروز بيماريها و مرگ و مير نوزادان همراه است , پژوهشگران بر لزوم تشخيص و درمان به موقع افسردگي در زنان باردار تاكيد دارند.

آیا می دانید ...؟
ممكن است شما بعد از سن چهل سالگي احساس تشنگي نكنيد، يادآوري ميكنيم در فاصله بين دو وعده افطاري و سحري برغم نداشتن احساس تشنگي , نوشيدن آب كافي را فراموش نكنيد.

/ 2 نظر / 7 بازدید
reza hezaveh

lofan dar morede dyabet byshtar benevysid

reza hezaveh

lofan dar morede dyabet byshtar benevysid