تاثير تغيير ميزان هورمون هاي تنشي در كاهش حافظه

تغيير ميزان هورمون هاي تنشي , در كاهش حافظه موثر است. پژوهشگران دانشگاه مك گيل با بررسي گروهي از افرادسالمند به مدت ۵ سال ,تاثير تغيير ميزان هورمون هاي تنش زا را بر ميزان حافظه اين افراد بررسي كردند، بر پايه نتايج اين بررسي, كاهش ميزان هورمون هاي تنشي در افرادي كه ميزان اين هورمون ها در بدن آنان در حد متوسطي وجود دارد موجب كاهش حافظه آنان مي شود اين در حالي است كه كاهش هورمون ها در افرادي كه داراي ميزان زيادئ اين هورمون ها هستند تاثيري در حافظه آنان ندارد. پژوهشگران اميدوارند با انجام دادن بررسيهاي بيشتر و دست يابي به سازو كار تاثير هورمون هاي تنشي بر ميزان حافظه , به روش موثري براي جلوگيري از كاهش حافظه در سالمندان دست يابند ،گفتني است هورمون هاي تنشي هورمونهاي ويژه اي هستند كه در شرايط تنشهاي روحي و جسمي , ترشح آنها افزايش مي يابد.

تاثير كم خوني مادران باردار در كم وزني هنگام تولد فرزندان آنان
كم خوني مادران در دوران بارداري يكي از عوامل كاهش وزن هنگام تولد نوزادان است. پژوهشگران با بررسي بيش از ۴۰۰ تن از زنان باردار ۱۶ تا ۵۴ ساله دريافتند , وزن هنگام تولد نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به كم خوني ناشي از كمبود آهن به مراتب كمتر از حد طبيعي است. بر پايه نتايج اين بررسي , ابتلاي مادران به كم خوني ناشي ازكمبود آهن , افزون بر كاهش وزن هنگام تولد نوزادان , در ايجاد زايمان پيش از موعد نيز موثر است. از آنجا كه كم خوني ناشي از كمبود آهن يكي از شايع ترين انواع كم خوني محسوب مي شود ,كارشناسان بر لزوم درمان اين عارضه در تمامي زناني كه در سن باروري هستند, تاكيد دارند.

ارتباط سيگاركشيدن و سرطان دهانه رحم
سيگاركشيدن احتمال بروزسرطان دهانه رحم را در زنان آلوده به ويروس پاپيلوماي انساني افزايش مي دهد. ويروس پاپيلوماي انساني يا HPV نوعي ويروس است كه نقش آن در ايجاد سرطان دهانه رحم به اثبات رسيده است. نتايج مطالعات ده ساله پژوهشگران انستيتو ملي سرطان در مريلند روي ۱۸۱۲ زن نشان مي دهد , احتمال بروز سرطان دهانه رحم در زناني كه روزانه يك پاكت يا بيشتر سيگار مي كشند , چهاربرابر بيش ازسايرين است همچنين خطر بروز سرطان دهانه رحم در زناني كه پيشينه مصرف سيگار دارند , سه برابر بيش از سايرين است. در اين پژوهش ارتباطي بين مصرف قرص هاي ضدبارداري و وجود سابقه بارداري با سرطان دهانه رحم مشاهده نشده است.

آيا مي دانيد ...؟
شير , خرما , خشكبار , انواع ميوه و ساندويچ نان و پنير و سبزي , گردو يا تخم مرغ ازجمله ميان وعده هاي غذايي مناسب براي مصرف درساعتهاي بين روز است.

/ 3 نظر / 10 بازدید
mary

salam lotfan dar mored e kapsool e zinc va mavared e masraf e an (dar che noe rizeshe moo estefade mishavad?)toozih bedahid.irani va kharejiash che farghi darand?esme daghighash chist?mamnoon

mary

pas in matlab darbareye zinc chi shod?zood bashin ta man kachal nashodam!!!!!!!!!mersi

امجد

می خواستم بپرسم آيا برزگی پستان خانموها با ورزش کوچک می شود اگر بله با چه ورزشی