چای و قهوه

ماده اصلي و موثر چاي و قهوه كافئين است كه در خيلي از خوردنيها مثل شكلات هم يافت مي شود. كافئين ماده اي انرژي زا است كه تحريك پذيري و سرعت انتقال را در سيستم اعصاب مركزی بالا مي برد و براي سرزندگي و رفع خستگي چاي و قهوه نوشيده مي شود.
تركيبات فرعي چاي و قهوه ويتامينها / فلورايد / فلانوئيدها / اگزالات و تركيبات ضد باكتري هستند ويتامينهاي چاي و قهوه براي رفع افسردگي مفيد هستند، تركيب فورايد آنها را به عنوان دهان شويه مطرح مي كند به سبب تركيبات ضد باكتري آنها نيز چاي را در غفونتهاي چشمي مي توان بكار برد.
ماده فلانوئيد چاي و قهوه كه يك انتي آكسيدان بسيار قوي است از سرطانهاي دستگاه گوارش جلوگيري مي كند ،به خصوص در سنين بعد از ۴۰ سالگي مقدار اكسيدانها در بدن بالا مي رود كه سبب تخريب سلولها و در نهايت سرطاني شدن سلولها مي شوند و اين آنتي اكسيدانها هستند كه از اين مسئله پيشگيري مي كنند.
چاي كمرنگ و تازه به عنوان يك ادرار آور با افزايش كار كليه از ايجاد سنگ كليه جلوگيري مي كند ،هيچ ارتباطي بين اگزالات موجود در چاي و ايجاد سنگهای اگزالاتي كليه مشخص نشده است .اگزالات در پياز هم وجود دارد كه به خاطر آنتي اكسيدان بودن پياز توصيه به مصرف زياد آن مي شود.
نتايج بررسي ها نشان مي دهد كه مصرف چاي در زنان يائسه براي جلوگيري از پوكي استخوان مفيد است و سختي استخوان را تا دو برابر افزايش مي دهد.
مقدار كافئين موجود در قهوه دو برابر مقدار آن در چاي است ،يك فنجان قهوه حدود و چاي سياه حدود كافئين دارد ،مصرف يك تا چهار فنجان قهوه و يك تا شش فنجان چاي در روز مفيد است و عوارض نخواهند داشت.
مصرف چاي در بچه ها تاكنون اثر زيانبار نداشته است، بهتر است بچه ها مصرف چاي را از بين ۱۲ سالگي شروع كنند و ۱-۲ فنجان چاي بيشتر مصرف نكنند.
در اصل چاي سبز همان برگها پرورانده نشده بوته چاي است، مقدار كافئين چاي سبز نصف مقدار آن درچاي سياه است، مقدار آنتي اكسيدان آن تفاوتي نمي كند ولي ويتامين هاي آن بيشتر است البته رنگ و طعم مطلوبي از لحاظ ذائقه ما ندارد در عين حال بسيار بهداشتي تر و مفيدتر خواهد بود.

/ 3 نظر / 9 بازدید
iman

سلام مي خواستم در مورد اثر ضد باكتري چاي تحقيق كنم اگر ممكم است مرا راهنمايي كنيد

قاسم

سلام ميخواستم بدانم که ايا قهوه نيز مانند چای باعث کم خونی می شود

sanaz

kheili jaleb booooooood[ماچ]